Reisverslag #11 - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Rob Jans - WaarBenJij.nu Reisverslag #11 - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Rob Jans - WaarBenJij.nu

Reisverslag #11

Blijf op de hoogte en volg Rob

24 Mei 2015 | Verenigde Staten, Santa Barbara

Weer een nieuwe week, dus weer een nieuw reisverslag. Groot en toch vooral negatief nieuws de afgelopen week was de olielek voor de kust van Santa Barbara, waar vooral Greenpeace direct op gevlogen is door in hordes op straat te gaan collecteren. Nu weet ik niet of dit "Hart van Nederland" waardig nieuws is geweest en daarom een korte samenvatting vanuit ik geloof Nu.nl: "Een grote olievlek drijft in de Stille Oceaan voor de Amerikaanse stad Santa Barbara [...] De 80.000 liter olie stroomde de zee in door een lek in een pijpleiding". Je kunt je dus voorstellen dat dit het gesprek van de dag was. Hoewel het nieuwsbericht Santa Barbara zegt, bedoelt het de gemeente Santa Barbara. Ik kan je verzekeren, dat is een heel groot gebied. Afgelopen vrijdag ben ik naar het casino geweest, daarover later meer, en na ongeveer een half uur rijden (en nog steeds in de gemeente) kwamen we langs de olievlekken op. Het ziet er toch behoorlijk akelig uit, al die olie drijvend voor de kust, de golven zijn behoorlijk donker, bijna zwart. In elke richting was wel een nieuwsverslaggever te zien, tsja... je weet hoe dat werkt.

De olie is dus voor ons geen bedreiging, wij kunnen nog heerlijk naar de blauwe golven gaan en van het strand genieten. Daar was deze week echter weinig tijd voor, de eindexamens voor deze "term" stonden al weer op het programma. Waar ik "eindexamens" zeg bedoel ik er eigenlijk maar een. Corporate Finance. Ik heb het al eerder over het vak gehad en hoe het mij niet echt ligt. Het gaat voornamelijk om investeringen en de winstgevendheid daarvan voorspellen, maar goed, dat moet ook gebeuren. Op woensdag heb ik dus mijn eindexamen gemaakt en donderdag kreeg ik een sms van mijn leraar die mij feliciteerde; wederom een A! In Nederland zouden we zeggen dat ik cum laude sta, voor dit buitenlandse programma in ieder geval...

Met een goed gevoel het weekend in dus. Vrijdag ben ik samen met een klasgenoot naar het Chumash Casino geweest. Een casino gelegen in het indianen reservoir van Santa Ynez en daarom dus 18+ in plaats van het gebruikelijke 21+. Richting het casino gaat er een gratis pendelbus vanuit een opstapplek op ongeveer 6 kilometer gelegen van waar ik woon. Daar hebben we dus gebruik van gemaakt, de rit duurde ongeveer een uurtje. Tijdens onze rit kwamen we dus langs de olievlekken, maar we hebben ook een hele mooie stad gezien. Solvang genaamd, Solvang is een plaats opgebouwd door een groep Denen in 1911. Als je de palmbomen en gebergte wegkijkt heeft de stad een heel Scandinavisch uiterlijk, inclusief vlaggen en kledij. Even verderop kwamen we in Santa Ynez, waar we vervolgens bij het Casino afgezet zijn. Het blijft toch bewonerswaardig hoe gevoelig Amerikanen zijn voor toernooien. In het casino was er namelijk een slotmachine toernooi aan de gang waar iedereen aan mee kan nemen. Hoewel het spel toch vooral bestaat uit zo hard en zo vaak mogelijk een knop de machine in rammen en dan met wat geluk de goede combinaties op de machine toveren blijken ze het toch erg leuk te vinden. Na een minuutje of twee zijn we dus maar doorgelopen...

Om een lang verhaal kort te maken; mijn geld is in het casino achter gebleven. Het geluk zat me niet bepaald mee, maar gelukkig heb ik de hand op de knip gehouden om te voorkomen dat het lelijk werd. Desondanks heb ik een hele gezellige avond gehad. We hebben ook wat cultuur gesnoven in Santa Ynez, een klein dorpje langs een nationale weg. In de stad krijg je toch wel een beetje het hillbilly idee. De "kijk mijn dochter aan en je hebt ruzie met mijn shotgun" atmosfeer. Het lijkt of dit stadje de afgelopen eeuw stil gestaan heeft, veel gebouwen zijn in oude stijl maar dat geeft het wel een leuke sfeer. Ik en mijn compagnon waren echter behoorlijk "overdressed" met ons bloesje en dat geeft toch een ongemakkelijk gevoel, al helemaal als je langs een kroegje komt waar iedereen hard aan het schreeuwen is. Met trillende handen heb ik toch snel een paar foto's kunnen nemen die je hieronder kunt vinden.

Om 11 uur s'nachts ging de bus terug. Hoewel mijn klasgenoot nog een bus terug naar huis kon nemen, kwam er voor mij geen bus meer. Dat wist ik van tevoren al en dus ben ik maar gaan lopen. Uber vind ik toch prijzig en haast had ik niet echt. De automobilisten moeten toch raar opgekeken hebben, een student met een blouse en stropdas in z'n hand, lopend om 12 uur s'nachts. Na 4.2 mijl (6.5 kilometer ongeveer) was ik dan toch eindelijk thuis. De klok sloeg half 2.

Zaterdag kon ik toch wel merken dat van die nette schoenen geen geweldige wandelschoenen zijn. Blaren op beide voeten... Dat kon ik niet echt gebruiken aangezien het leg day was in de sportschool. Dat betekend dus dat alle oefeningen gefocust zijn op de benen. Mede daarom heb ik daarna ook vrij weinig meer uit gevoerd. Verder vertrokken er twee huisgenoten. De twee Zwitsers, een was hier in totaal acht maanden en dat was dus wel een zwaar afscheid. Ik heb op zijn vlag een klein verhaaltje mogen schrijven en ik kan je zeggen dat die vlag toch behoorlijk vol staat. De andere Zwitser is er iets langer als een maandje geweest en liet zich toch vooral kenmerken door absentie, hij is dus ook in alle rust vertrokken. Toen ik wakker werd was hij al weg. Naar verluid komt er volgende week een Braziliaan en opnieuw een Zwitser om de vacante kamers op te vullen.

Verder blik ik nog even vooruit op volgende week en in het speciaal op maandag. Maandag is het Memorial Day (en tevens de eerste officiële nationale feestdag die ik meemaak). De aanloop naar deze feestdag is nu al aan de gang in de vorm van uitverkopen en kleine marktjes. Memorial Day is te beschrijven als dodenherdenking en soldatenverering in een. In de stad zijn er parades aan de gang, ik heb me laten vertellen dat er mooie legerwagens te zien zijn met veteranen van verschillende (buitenlandse) oorlogen. Ik heb daar toch wel zin in en het lijkt me erg leuk om daarbij te zijn. Verder begin ik met een nieuw vak, E-commerce; een online platform creëren voor je bedrijf. Omdat maandag een feestdag is begint dit vak dus pas ook woensdag, in de tussentijd ga ik vooral genieten van het mooie weer!

• 24 Mei 2015 - 22:39

Peter Jans:

hoi rob

wederom een mooi verslag
    en wederom voel ik met je mee ik zie je lopen in de nacht trouwens knap dat je het durft zo ver van huis maar blijkbaar een goede tom tom
    gefeliciteerd met prestatie op school hou vol jongen en tot het volgende verhaal

groeten peter bert en gijs

• 25 Mei 2015 - 11:55

Ida En Toon Engels-steeghs:

Hallo Rob,
    Wat een consternatie over de olievlek.Het nieuws heeft bij ons niet de televisie gehaald. Verder nog gefeliciteerd met het behaalde resultaat van het examen.Blijf volhouden zo.Vond je het niet eng om in de nacht nog zo'n grote afstand te gaan lopen? Verder veel liefs uit Beringe. van Ida en Toon.Tot een volgend verslag.