Reisverslag #14 - Yosemite National Park - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Rob Jans - WaarBenJij.nu Reisverslag #14 - Yosemite National Park - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Rob Jans - WaarBenJij.nu

Reisverslag #14 - Yosemite National Park

Blijf op de hoogte en volg Rob

14 Juni 2015 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Afgelopen week heb ik uit noodzaak ervoor gekozen om mijn reisverslag eenmalig uit te stellen. Dit vanwege twee redenen; 1) Zondagavond ben ik laat terug gekomen uit Yosemite en mede daarom heb ik dus geen tijd gehad om te schrijven en zou het pas uiterst dinsdag geplaatst worden en 2) deze week heb ik weer eens tentamens gehad, op woensdag. Ik heb prioriteiten gesteld en om nou een reisverslag op donderdag te plaatsen leek me te weinig zin hebben, daarom heb ik hem verschoven naar deze zondag.

Onbetwist de grootste gebeurtenis van de afgelopen twee weken was mijn bezoek aan Yosemite National Park. Deze reis begon op woensdag met de inkopen doen. De belangrijkste en meest essentiële benodigdheden voor een paar dagen in de bergen kunnen kortweg omschreven worden als de twee P's; Pils en Pasta. Dit lag er dus ook als eerste in het winkelwagentje. Verder hebben we een hoop water ingeslagen aangezien het mooi weer leek te worden en iedereen heeft individueel nog wat snacks voor tijdens het hiken gekocht. Voor mij was dit 3 repen Kitkat's, een tros bananen en een verpakking granenrepen met een hoop proteïnen. Eenmaal bij de kassa's aangekomen leek het wel rush hour. Als er een ding in Amerika traag gaat dan zijn het de supermarkt kassa's wel. Die doen alles op hun dooie gemakkie... Het was dus even uitkiezen welke kassa ik ging pakken en ik geef toe, ik heb de verkeerde gepakt. De vrouw voor mij had haar hele winkelwagentje vol met Pringles bussen en daar ging het al fout. Mevrouw bleek een couponverzamelaar te zijn. PRECIES zoals je ze op TLC ziet, met de klappers vol met bonnen. Nja goed, misschien ging het snel en was ik zo aan de beurt. Voordat er een enkele bon gescand werd heb ik vluchtig op de automaat gekeken en die gaf iets meer dan $300 aan, toen begon het... De bonnetjes moesten ook nog eens een voor een gescand worden en tussendoor pakte mevrouw maar bonnetjes en bonnetjes uit haar klapper. Voor verschillende producten en minimaal 30 coupons per product. Dus, op een begeven moment ging het me een beetje lang duren en heb ik maar besloten naar een andere kassa te verhuizen. Voordat ik de lijn verliet heb ik nog even snel op de automaat gekeken, van de $300 was er nog $140 over, en ze was verre van klaar...

Donderdagochtend begon het dan toch echt. Wekkertje stond op 7.00, zo kon ik nog even de laatste spulletjes controleren en inpakken. Een stevig ontbijt vond ik noodzakelijk en dus heb ik mijn kookkunsten in praktijk gebracht en een omeletje gebakken. Inmiddels klaar heb ik op de rest gewacht, onze chauffeur zou eerst iemand aan de andere kant van Santa Barbara oppikken en daarna doorrijden naar mij, rond 9.00 stond de auto bij mij voor de deur. Daarna hebben we nog twee personen opgepikt en zijn we met z'n 5'en richting Yosemite vertrokken. Na zo'n 5 uurtjes on the road hebben we geluncht bij de MacDonalds langs de weg. $15 voor een snackbox bestaande uit 20 kipnuggets, 2 big Mac burgers en 2 grote frietjes. Deze uiteraard gedeeld met iemand anders... Ook hebben we er drinken bij besteld en dat gaat op z'n Amerikaans, met "refills", oftewel je kan je beker zo vaak als je wilt hervullen. Na deze uiterst nuttige stop zijn we doorgereden richting noorden. Na ongeveer 5 uurtjes zijn we aangekomen in Fresno, de laatste grote stad voordat je de bergen in gaat. Een stuk buiten het centrum hebben we ook nog eens getankt. Dat was toch een beetje apart, Om je heen is vrij weinig, alleen een tankstation. Er reden echt Amerikaanse pick-ups af en aan met vooral veel Mexicanen die je toch een beetje raar aankeken.

Twee uur later, na 7 uur in de auto, zijn we aangekomen bij onze lodge. Yosemite Bug was de naam. Ons verblijf lag nog een goede 45 van het park af, maar voor de prijs die we betaald hebben was het zeer goed te doen. We hebben verbleven in een herenslaapruimte. Alhoewel je zou denken dat, dat hygiënisch een ramp zou zijn was dat het zeker niet, alles was netjes en zag er goed uit! Donderdagavond zijn we nog naar het park toegegaan om een weekpas te halen voor de auto, $30 in totaal, weinig van te zeggen vind ik. Eenmaal terug hebben we drie potten ravioli met saus op het fornuis gezet en onze maag gevuld. Daarna werden de eerste biertjes uitgedeeld en zijn we richting het kampvuur gegaan. Hoewel er weinig volk was hebben we ons zeer vermaakt met de muzikanten die daar aan het spelen waren. Heel simpel, 2 oudere mannen, eentje met een gitaar en eentje met een trommel die wat deuntjes met wat gemompel begeleiden. het zorgde wel voor de Amerikaanse bergsfeer. Om 11 uur was het afgelopen en hebben we ons bed opgezocht.

Vrijdag was ik al behoorlijk vroeg wakker en iedereen lag nog te slapen, dus heb ik me gedoucht en toen begonnen de beren langzaam uit de winterslaap te komen. Ik en een klasgenoot hebben het ontbijt verzorgd, roerbakei! Na een stevig ontbijt hebben we ons klaargemaakt om richting de bergen te gaan. Alhoewel het nog erg vroeg was, was het al behoorlijk druk. We hebben een trial van een goede 11 kilometer afgelegd waarbij we op het hoogtepunt uitzicht hadden op de Half Dome, dat is de meest bekende berg in Yosemite. Op de weg daarheen hebben we ook twee uiterst mooie watervallen gezien. Hierbij hebben we, op wat uiterst gladde stenen, wat foto's gemaakt. Toen we bijna op het hoogste punt van onze trial waren begon het te onweren. En de neerslag daar boven in de bergen is geen gewone regen, nee het is bevroren, oftewel; DIKKE hagel. Na ongeveer een half uurtje en helemaal doorweekt hebben we onze hike voortgezet. Onderweg hebben we een hoop tamme eekhoorns gezien die je gemakkelijk richting je hand kon leiden en die echt super dichtbij kwamen. Een goede 2 en een half uur later waren we weer terug op het punt waar we begonnen waren. Toen we terug liepen naar de auto zijn we nog een hert tegengekomen die je tot zeker een meter afstand kon naderen. Eenmaal terug bij onze verblijfsplaats hebben we spaghetti gegeten in combinatie met een paar biertjes en gewoon gezellig wat zitten praten.

Dag drie, zaterdag, iedereen had het toch wel een beetje in de benen van de eerste hike. Na wederom roerbakei, maar dit keer met spaghetti van de dag ervoor erdoorheen, zijn we weer richting Yosemite gegaan. Ditmaal richting de bossen, dit was een goede 2 uur rijden in het park. Yosemite is werkelijk een gigantisch park! Niet te vergelijken met de Beekse Bergen... We waren specifiek op zoek naar de gigantische Sequoias en die hebben we gevonden! Deze bomen zijn werkelijk gigantisch, alleen de stam alleen al... Ik gok zo'n 2 á 3 meter doorsnede. Ook is me verteld dat deze bomen leven van bosbranden. Ze zijn zo dik en gepantserd dat ze nauwelijks leiden van het vuur. Andere bomen kunnen er niet tegen en gaan dood, dat betekend dan dus dat de Sequoias de ondergrond voor zichzelf houden en niemand anders. Deze bomen zijn ook ontiegelijk oud, al zo'n 2000 jaar. Om dit even te relativeren; in de Romeinse tijd stonden deze bomen er al, deze bomen hebben de bouw van de Chinese muur meegemaakt en het rijk dat door Karel de Grote geschapen werd hebben ze ook gezien. Na een hike van 3 kilometers zijn we richting het uiterste westelijke puntje van Yosemite gereden. Hier heb je prachtige meren met de mooie bergen op de achtergrond. Inmiddels zit je wel al op een goede 10.000 feet hoog, wat ongeveer 3.300 meter is. Hier hebben we ook een hike gedaan, waar ons nog gewaarschuwd werd voor bruine beren. Je kunt zeker merken dat je hoog zit want je raakt aardig snel buiten adem. Eenmaal boven had je echter een geweldig uitzicht, aan de andere kant van de berg was ook een meer, deze was voor een groot deel nog bevroren. Ook zijn we op sommige plekken gedurende onze hike hopen sneeuw tegen gekomen. Beren hebben we op deze hike niet gezien. Toen we weer richting ons verblijf reden echter wel. Ik was een beetje dromerig uit het raam aan het kijken en zag ineens iets bewegen, ik herkende een beer. Vervolgens heb ik de hele auto vol geschreeuwd en zijn we omgedraaid, uitgestapt en richting de beer gegaan. De beer was op zoek naar voedsel in de berm die ongeveer 3 meter lager was dan de weg, we waren dus veilig! Het leek een jong te zijn, hij was niet zo groot van stuk en had een donkere kop maar een nogal licht lichaam. Snel heb ik even om me heen gekeken of de moeder niet achter me stond, gelukkig was dit niet het geval... Onderweg zijn we ook nog een vos tegengekomen. Eenmaal terug was het weer spaghetti tijd en daarna zijn we helemaal tot rust gekomen in de spa. Met een sauna, waterval douche, stoombad en bubbelbad waren we goed voorzien. Vervolgens hebben we nog van een paar pilsjes genoten en met de zoon van de eigenaar gesproken. De jongen zei dat hij al eens in Nederland geweest was en wel in Amsterdam, toen heb ik hem de nogal overbodige vraag gesteld en vervolgens nog wat gebabbeld voor het slapen gaan.

Zondag, de vierde en de laatste dag. Aangezien we onze tassen wederom gepakt hebben, hebben we besloten om een niet al te grote hike te doen vandaag. Dus daarom zijn we naar het Glacier Point gegaan, dit is een bekend vergezicht die o.a. uitzicht bied op de Half Dome en de gletsjers. Heel ver lopen is het niet en dus is het de ideale attractie voor de doorsnee Amerikaan, het was daarom ook behoorlijk druk daar boven op de berg. Verder zijn we nog langs een waterval op komen die eveneens druk bezocht werd, waarschijnlijk omdat de afstand tot de waterval niet zo ver was. Na alles gezien te hebben, ofja, alles... Ik denk dat we zo'n 25% van Yosemite gezien hebben, zijn we richting huis gegaan. Wederom hebben we in Fresno nog een stop gehad, waar we met tacos en burrittos onze maag gevuld hebben. Rond 10 uur s'avonds zijn we weer in Santa Barbara aangekomen waar het echt behoorlijk mistig was. Het verschil in temperatuur aan de kust en inlands in wel te merken dan. Net iets buiten Fresno gaf het kwik 40 graden aan en in Santa Barbara was het 21 graden. Eenmaal thuis heb ik me gedoucht en ben ik letterlijk op bed geploft, uitpakken komt morgen wel...

Op woensdag heb ik dus mijn tentamen gehad en ik kan zeggen dat ik er erg tevreden over ben! Nu het resultaat afwachten... Ik heb verder een kleine selectie gemaakt uit duizenden foto's die gemaakt zijn, deze kun je hieronder bekijken!

  • 19 Juni 2015 - 10:04

    Toon En Ida Engels-Steeghs:

    Rob,
    We hebben genoten van je uitgebreide 14e verslag.Het kost uiteraard een goede conditie, maar jullie hadden gezorgd voor een goede bodem in de maag zodat het beklimmen nogal te doen was. Je ziet in deze reis wel erg veel van de States.Blijf zo doorgaan en vergeet ook het studeren niet. De hartelijke groeten van Oma Ida en Opa Toon.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Actief sinds 03 Maart 2015
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 8682

Voorgaande reizen:

08 Maart 2015 - 23 Augustus 2015

Minor Santa Barbara, California

Landen bezocht: