Reisverslag #17 - Independence Day - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Rob Jans - WaarBenJij.nu Reisverslag #17 - Independence Day - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Rob Jans - WaarBenJij.nu

Reisverslag #17 - Independence Day

Blijf op de hoogte en volg Rob

06 Juli 2015 | Verenigde Staten, Santa Barbara

Wederom een nieuwe week die al vurig begon. Letterlijk... En nee, ik heb het niet over het snikhete weer in ons normaal koud kikkerlandje. Hier in Santa Barbara is het niet eens zo heet geweest maar blijkbaar toch heet genoeg om een stuk bos aan te steken. Het gaat om zo'n 300 hectare grond die in vlammen opgegaan is, in de buurt van Lompoc (zo'n 50 Mijl vanaf Santa Barbara). Officieel nog onder de gemeente Santa Barbara.

Een kleine dag later gingen wij een fikkie stoken. Het was de verjaardag van een klasgenoot en hij had ons allemaal uitgenodigd voor een BBQ op het strand. De festiviteiten begonnen om 1 uur en het was een BYOM BBQ, oftewel; "Bring Your Own Meat". De eerste ronde pils werd verzorgd en dat was dus ook de aanzet voor een zeer gezellige dag. Omdat de BBQ al zo vroeg begon hebben we ook genoeg daglicht gehad om een balletje, of meer een ei, rond te gooien en van het water te geniet (wat inmiddels ook al langzaam opwarmt). Later op de dag kwam er een groep Britten langs ons BBQ'en. Britten zijn makkelijk te herkennen als je het mij vraagt; de huid is of rood óf wit, er is geen middenweg! Verder is het zo dat ze ietwat lomp gebouwd zijn en een compleet gebit is een rariteit. De jongeheren speelden een spel dat in de rest van Europa niet gespeeld word aangezien niemand het leek te herkennen. Navraag leert ons dat ze aan hurling doen. Hurling word gedaan met wat lijkt op een gigantische pollepel. De bedoeling is dat men de bal overslaat en opvangt met de pollepel. In dat opzicht heeft het wel wat weg van lacrosse.

Van lacrosse naar 3 Juli. Aangezien Independence Day (ook bekend als July 4th) op een zaterdag valt is vrijdag een feestdag en dus een vrije dag voor school en werk. Dit om gezinnen de tijd te gunnen om de veelal grote afstanden naar familie af te leggen. July 4th had ook een uitgebreid schema in Santa Barbara en daar hebben we gebruik van gemaakt. De dag begon bij iHop, het pannenkoekenhuisje. Amerikanen lijken weinig zin te hebben om ook maar iets wat enige inspanning vereist uit te voeren op deze dag en vandaar was het ook erg druk bij iHop. Na het ontbijt konden we richting stad voor de parade. De parade is nationalisme pur sang en dat heeft ook wel iets, zoiets zou je nooit in Nederland zien. De parade was erg divers. Het bestond uit oorlogsveteranen (waarvoor uitbundig geklapt wordt), legervoertuigen, Porsches (Duitse wagens op een Amerikaanse feestdag?), Corvettes, de senator die aan haar imago timmert, de burgemeester, de brandweerkazerne en nog veel andere (foto's zijn hieronder te vinden). Na de parade vertrok iedereen richting strand waar er een klein podium opgebouwd was om de dag door te brengen met muziek. Het strand was voller dan normaal maar we konden ons gemakkelijk een plaatsje vinden. De muziek was net zo verschillend als de parade; rock, soul en pop wisselden elkaar af. Om 9 uur zou het vuurwerk beginnen en een kwartiertje voor aanvang begonnen ze op het podium de patriottische liederen te zingen. Men moet denken aan het volkslied en alle liederen die Amerika beschrijven als de mooiste natie in de wereld en gezegende door God. Waarbij iedereen natuurlijk luidkeels meezingt. Tegen 9 begon het aftellen naar 0 en daar ging het vuurwerk de lucht in. Het was een geweldige vuurwerkshow van 20 minuten met een variatie aan vuurwerk. De essentie van het vuurwerk was natuurlijk wel het rood, gevolgd door het wit en het blauw van de Amerikaanse vlag.

De uittocht van mensen die volgde na het vuurwerk doet denken aan Disneyland Parijs na het vuurwerk in de zomermaanden, waarna iedereen het park verlaat. Voor degene die niet bekend zijn met dit fenomeen, herinner je je nog de gigantische optochten van het Oranje Legioen in onder andere Duitsland (2006), Oostenrijk en Zwitserland (2008) en Oekraïne (2012)? Dit heeft er wel een beetje weg van. Overal mensen en je moet je best doen om als groep bij elkaar te blijven. Vanuit het busstation zouden er nog enkele bussen gaan en je zou denken dat ze rekening hielden met de extra mensenmassa. Echter was dit niet het geval en hebben we naar de bus gerend om een plekje te bemachtigen. Onze groep was binnen maar andere waren minder fortuinlijk en moesten wachten op de volgende.

Mede door de gigantisch drukke dag ben ik dus niet in staat geweest dit reisverslag eerder af te krijgen. Zondag stond immers de dierentuin alweer op het programma en daarvoor moest ik al vroeg de deur uit. Santa Barbara kent zijn eigen dierentuin en deze was met bus en shuttle erg makkelijk te bereiken. De dierentuin heeft een erg mooie locatie op een heuvel die uitkijkt op de regio. In de dierentuin waren de gebruikelijke dieren te vinden maar het blijft toch elke keer leuk om naar de dierentuin te gaan. Ik heb tevens ook een giraffe Romeinse sla gevoerd, erg grappig! De giraffe heeft een lange blauw/paarse tong die het als het ware om je sla bind waarbij het niet bang is om je hand een aardige lik mee te geven. Al met al wederom een hele geslaagde dag en week in het mooie Santa Barbara!

• 09 Juli 2015 - 09:35

Ida En Toon Engels-Steeghs:

Hallo Rob,
    We hebben weer genoten van het uitgebreide verslag nummer 17.Wat je in Santa Barbara meemaakt is niet te vergelijken met het doen en laten in Heijen en Beringe.Wat zul je als je weer terug bent in Nederland nog veel te vertellen hebben.Groetjes en tot ziens.
    Oma Ida en Opa Toon.