Reisverslag #15 - Solstice Festival - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Rob Jans - WaarBenJij.nu Reisverslag #15 - Solstice Festival - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Rob Jans - WaarBenJij.nu

Reisverslag #15 - Solstice Festival

Blijf op de hoogte en volg Rob

21 Juni 2015 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Na een ontzettend relaxt weekend begon voor mij school op maandag weer. Daar is medegedeeld dat ik wederom, halverwege het semester, een A sta voor het vak dat ik op dit moment volg, erg goed nieuws dus! En een mooi begin van weer een nieuwe week!

Op dinsdag geen school dus lekker naar het strand. Een mooie 23 graden hielp erg goed mee en het was een mooie dag. Om 18.00 wilden we echter weer in de stad zijn voor een wedstrijd in de NBA finals, de finalewedstrijden in het Amerikaanse basketbal. In de finale staan de Golden State Warriors uit Oakland, California tegen de Cleveland Caveliers uit het gelijknamige Cleveland in Ohio. Je kunt dus wel raden waar de meeste mensen voor waren! De NBA finals zijn echter anders als Europese, bijvoorbeeld voetbal, finales. Beide teams in de finale nemen het 7 keer tegen elkaar op. De overwinningen worden geteld en degene met de meeste overwinningen is dus de terechte kampioen. Dus, afgelopen dinsdag was de 6de wedstrijd van 7. Golden State had een voorsprong van 3-2 en zou dus vandaag al kampioen kunnen worden, Cleveland had ze dan niet meer in kunnen halen. De spotlights waren gericht op de in Nederland minder bekende Stephen Curry van de Warriors en de bekende LeBron James van de Cavaliers. We zijn dus met een man of 8 rond 17.00 richting een lokale bekende bar gegaan, Sharkeez genaamd, om de wedstrijd te bekijken. Sharkeez stikt als elke andere Amerikaanse bar van de tv schermen dus hebben we ons een mooi plekje uitgezocht in de, op dat moment al, overbeladen bar. Hoe dichter de wijzer bij 6 uur kwam des te drukker het werd. De sfeer was erg goed en je kon merken dat er spanning hing voor een groot deel van de mensen die aanwezig waren. Ikzelf had geen uitgesproken favoriet maar hoopte stiekem op de Cavaliers. Immers, dan zou de laatste wedstrijd de beslissing brengen en dus het hele land in spanning houden. Het ging echter anders, na een redelijk gelijk opgaande strijd in het begin namen de Warriors al snel de voorsprong en die is nooit echt in gevaar geweest. Tegen het einde liepen ze nog iets verder uit en de laatste 5 seconden waren de meeste spelers al feest aan het vieren. De bar barste los en iedereen gaf een ander knuffels en er werd gezongen! Het blijkt maar weer dat Amerikanen echt van hun sport houden!

Woensdag was een redelijk rustig en saai dagje, huiswerk moest nog gedaan worden en dus heb ik daar mijn tijd aan besteed. Donderdag heb ik besloten met een paar mensen naar het strand te gaan want het beloofde erg warm te worden. Voor het eerst kan ik ook zeggen dat ik me niet of nauwelijks ingesmeerd heb en toch niet verbrand heb! Vind ik toch wel een overwinning voor mezelf...

Vrijdag begon als een erg mooie dag en dat was het ook. Ik ben s'avonds naar de sportschool gegaan en daar kwam ik er achter dat er toch iets niet helemaal pluis was. Op het tv scherm was nieuws te zien en het is vast wel ook in Nederland uitgezonden. Er had een schietpartij plaatsgevonden in een donkere kerk in Charleston, North Carolina. Alhoewel dat dus aan de andere kant van het land was, is het toch het gesprek van de dag in en rondom Santa Barbara. Er zijn in totaal 8 mensen dood aangetroffen, deze mensen hadden een donkere huidskleur en zijn neergeschoten door iemand met een blanke huidskleur. Amerika staat al een tijd bekend om de problemen tussen de verschillende rassen, het politiegeweld van de laatste tijd heeft er voor gezorgd dat deze problemen een kookpunt bereikten. Je zou dus denken dat dit wederom weer de discussie aan zou wakkeren maar in plaats daarvan kon je mensen van alle kleuren door elkaar heen zien rouwen rondom de kerk, toch een erg mooi gebaar om een trieste dag in Amerika.

Op zaterdag was er plaats voor festiviteiten. Solstice stond op het programma in downtown Santa Barbara. Solstice is een parade gevolgd door een festival, op deze dag wordt het begin van de zomer gevierd. Hoewel de oorsprong toch heel anders is; het is ooit begonnen als een soort van kroegentocht voor homosexuelen, wat op de "Gay Pride" dag gehouden worden (tevens ook vandaag). Vervolgens is het evenement groter geworden, 5 limo's worden afgehuurd om iedereen te vervoeren, totdat het zo groot werd dat het, het Solstice festival geworden is. De parade heeft weg van een carnavalsparade, er zijn wagens, er zijn groepen en er zijn soloacts. Het feit dat de temperatuur hier toch een stuk hoger ligt dan bij de doorsnee carnavalsoptocht geeft het een wat exotischer sfeertje. Al met al heel gezellig! Vervolgens zijn we nog even naar het park gegaan voor het festival, het was erg druk en het zag er leuk uit. Er was erg veel te doen, van live muziek tot schminken en Amerika kennende heel veel eettentjes! Een erg mooi dagje dus...

• 21 Juni 2015 - 21:42

Opa En Oma Heijen:

Hallo rob, leuk weer wat van je te horen.Meer zon bij jouw lijkt op minder zon hier.Het weer is niet stabiel de laatste tijd en veel dagen met hardere noord/Oosten wind. Dat is voor de fietsers niet leuk natuurlijk, maar onze e-bikes zijn net tanks ha ha .Gisteren hebben we de Familiedag gehad in Langenboom met leuke spellen en , pilsjes bij een heerlijk buffet Vandaag op de langste dag hebben we Vaderdag er ook weer op zitten en is de rust hier wedergekeerd,ik heb het kadootje bij het uitpakken al gemold zodat jullie Mam snel ter plekke was om de zaak te kuisen, maar ik vertel niet wat ik kreeg, dat moet je zelf maar ruiken als je weer in NL bent. ha ha Morgen veel regen en Dinsdag iets beter, en maar goed ook want dan ga ik Forellen vissen in Vortum Mullem. Oma en Sjan komen dan gefietst, naar Vortum Mullem.

Hier is verder alles rustig en Oke.

Natuurlijk wederom heel veel lieve Groeten van Oma en mij en tot horens maar weer.

• 24 Juni 2015 - 22:11

Ida En Toon Engels-Steeghs:

Hallo Rob,
    Zoals we hebben gelezen,heb je je wel geamuseerd bij de basketbalwedstrijd.Ook weer een goede uitslag van je studievak.Prima hoor. De viering van het begin van de zomer goed gevierd in de bar en uiteindelijk nog even naar het festival geweest.Het zijn weken met veel afwisseling en dat is altijd wel leuk. We zijn alweer 10 dagen terug van vakantie, die we hebben doorgebracht in De Lutte, een klein plaatsje in Overijssel.We hebben daar de hele week mooi weer gehad. Wij eindigen met de hartelijke groeten van Oma en Opa uit Beringe.