Reisverslag #20 - San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Rob Jans - WaarBenJij.nu Reisverslag #20 - San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Rob Jans - WaarBenJij.nu

Reisverslag #20 - San Francisco

Blijf op de hoogte en volg Rob

16 Augustus 2015 | Verenigde Staten, San Francisco

Maandag 3 Augustus begon de trip dan toch eindelijk. Voor de trip hebben we een midsize SUV gehuurd en een dag eerder was Alex even wezen kijken en heeft hij wat vragen gesteld. Vervolgens heeft hij mij verteld dat hij verschillende merken had zien staan waaronder ook een paar Jeeps. Het was dus vingers kruisen dat we natuurlijk een Jeep zouden krijgen een dag later en onze gebeden werden verhoord. Rond 10 uur kwam er een auto met flink harde muziek mijn straat binnen rijden en een seconde later kreeg ik een berichtje om naar buiten te komen. En ja hoor, het was Alex, en ja het was een Jeep! We hebben dus een zwarte Jeep Compass meegekregen en dus ging onze reis al goed van start. Na een keer of drie op en neer lopen hebben we al mijn spullen ingeladen en konden we op weg gaan naar San Francisco.

Eerlijk gezegd heb ik de tijd niet echt bijgehouden maar ik denk dat we zo'n 7 uur onderweg zijn geweest inclusief pauzes en dergelijke. Onze verblijfsplaats was in Oakland, dat gescheiden word van San Francisco door een brug. Inclusief het dagelijkse verkeer op die brug is het een halfuurtje naar het centrum van San Francisco. De reden dat we in Oakland verbleven was natuurlijk puur economisch en onze buurt was relatief veilig, als je wat verder Oakland in gaat wordt dat gevoel steeds minder maar zolang we in de auto bleven had ik er weinig problemen mee. Bij aankomst hebben we dus onze spullen uitgeruimd en zijn we Oakland gaan verkennen, we zijn naar het centrum van Oakland gegaan. Daar was een groep oudere, donkere mannen een spelletje met dobbelstenen aan het doen. Je kent het wel, dobbelstenen tegen de muur gooien en dan met de uitkomst iets doen. Wat precies de bedoeling is van het spel weet ik ook niet... Na een uurtje gelopen te hebben zijn we teruggekeerd naar onze auto, hebben boodschappen gedaan, gekookt en zijn we op tijd naar bed gegaan.

De volgende dag zijn we alweer vroeg opgestaan om naar San Francisco te gaan. Een andere Duitser verbleef ook een paar dagen in San Francisco en dus hebben we twee dagen met hem doorgebracht. Hoewel wij twee wel hier en daar wisten waar we heen wilden had hij toch meer informatie over de toeristische attracties in de stad. Onze eerste stop was dus China Town. China Town in San Francisco is, op China zelf na, misschien wel een van de meest bekende China Towns in de wereld. Het stikt er van de marktjes waar van alles verhandelt werd. Zo kom je geplukte kippen tegen (met hoofd en alles), octopus, platvissen en noem maar op. Hond of kat heb ik dan weer niet gezien... en of het allemaal zo hygiënisch is heb ik ook mijn twijfels over. Na China Town zijn we richting de Coit Tower gegaan, dit is een toren die uitzicht bied op verschillende plekken waaronder de Golden Gate Bridge, Alcatraz, het financiële district en Fisherman's Wharf. De weg naar deze toren was een echte uitdaging. San Francisco staat bekend om zijn steile straten met als hoogtepunt een straat in het centrum van 31%. Met de auto is het al moeilijk om deze hellingen te nemen en al helemaal te voet, maar het is ons gelukt! Na het bezoek aan de toren zijn we nog naar de Fisherman's Wharf gegaan, dit is een collectie van meerdere pieren met enkele bekenden zoals Pier 43. Pier 43 staat bekend om zijn drijvende platformen met tientallen zeehonden en daarom is deze pier op druk bezocht. Verder is er een grote promenade die enkele pieren bestrijkt en op deze route zijn er een hoop straatartiesten te vinden. Als afsluiter hebben we de "cable car" genomen. San Francisco staat bekend om z'n metro en dat konden we dus niet aan ons voorbij laten gaan, deze cable car bracht ons tot iets buiten het centrum in totaal een halfuurtje. In een dag tijd hebben we dus al best veel gezien, moe maar voldaan zijn we huiswaarts gekeerd.

De volgende dag gingen we wederom met z'n drieën op pad en dit keer naar de Golden Gate Bridge! Als je naar San Francisco gaat dan moet je minstens een foto scoren van de brug, want waarom zou je er anders heen gaan? Wij hebben het tot een nieuwe hoogte gebracht door zowel foto's van onder af te maken. Op de brug zelf, waar je een tol van $8 voor betaald overigens, en van bovenaf. Allereerst dus van onderaf, we zijn naar een fort onder aan de brug gereden die helaas die dag niet open was. Daarop volgend hebben we de brug overgestoken waarbij je een geweldig uitzicht hebt op San Francisco en Alcatraz, en om af te sluiten hebben we nog foto's van bovenaf gemaakt, aan de andere kant van de brug. Vervolgens zijn we naar het visserplaatsje Sausolito gereden verderop en hebben daar in een restaurant heerlijk geluncht. Beide reisgenoten hadden vis maar daar ben ik niet zo'n fan van dus ben ik maar gewoon voor de Amerikaanse burger gegaan. Vervolgens hebben we de straat die een helling heeft van 31% afgereden. Heel akelig gevoel, stel je voor dat je in een achtbaan zit en je bent op het hoogste puntje en kijkt alleen maar uit op lucht, vervolgens knal je stijl naar onderen. Het is een vergelijkbaar gevoel, alleen dan wat voorzichtiger natuurlijk. Ook zijn we Lombard Street afgereden, dit is een slingerstraat die aan alle kanten klasse uitstraalt, in totaal maar 500m lang maar echt een attractie. Om de dag af te sluiten zijn we nog naar het gemeentehuis van San Francisco gegaan, een gigantisch imposant gebouw in het midden van de stad. Na een veiligheidscontrole konden we het gemeentehuis verkennen en dat zag er echt geweldig uit. Bij verschillende ruimtes kon je naar binnen kijken en in een daarvan was een rechtszaak aan de gang, voor de zekerheid zijn we maar niet naar binnen gegaan maar door het raampje kon je het TV beeld dat we hebben van Amerikaanse rechtszaken herkennen.

Dag drie en tevens de laatste volledige dag in San Francisco hebben we benut met een boottocht die onder de Golden Gate Bridge doorging en rondom Alcatraz vaarde, Alcatraz is een gevangenis op een eiland net buiten de baai van San Francisco. Het is natuurlijk heel imposant om Alcatraz te zien. Alleen het grootste tuig was opgesloten in deze gevangenis. Hoewel de afstand tot aan de stad niet heel groot lijkt is het nooit iemand gelukt om te ontsnappen, het water is te ruig en te koud. Hoewel verscheidene gevangenen creatief zijn geweest in hun poging te ontsnappen. Zo was er een verhaal van een gevangene die 10 jaar lang in het washok van de gevangenis werkte en in die tijd iedere keer een stukje van de cipiers outfits jatte. Na 10 jaar had hij eindelijk een volledige outfit bij elkaar en deed zich voor als cipier in zijn cel. Degene die de wacht hield keek daar raar van op en heeft zijn cel geopend om er daarna met geweld in geduwd te worden en van zijn sleutel beroofd te worden. De gevangene heeft het door middel van de dagelijkse pond tot aan de pier van San Francisco gered waar een arrestatieteam op hem stond te wachten. De cipier had een reservesleutel en heeft zich daarmee bevrijd en alarm geslagen. De cipiers hadden bijna medelijden met de gevangene, 10 jaar hier aan gewerkt en toch niet gelukt...

De volgende dag zijn we wat uitgeslapen om vervolgens onze spullen te pakken en te vertrekken naar Los Angeles. File hebben we niet echt gehad, alleen het gebruikelijke verkeer in Los Angeles. Rond een uur of 5 zijn we aangekomen.

Mede omdat dit reisverslag al zo lang is en enkel 4 dagen bestrijkt heb ik besloten dat ik mijn trip in twee delen ga opdelen. Dit is dus deel 1 en op woensdag breng ik deel 2 uit. Deel 2 zal dus de 5 dagen in Los Angeles bestrijken. Verder zal ik nog wat foto's aan beide reisverslagen toevoegen voor het beeld, tot woensdag!

• 20 Augustus 2015 - 11:17

Ida En Toon Engels-Steeghs:

Hallo Rob,
    Geweldig wat je weer allemaal beleefd hebt.Wij blijven zo op de hoogte hoe het er aan toegaat in de VS.Wij wachten met spanning op het volgende verslag.