Reisverslag #9 - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Rob Jans - WaarBenJij.nu Reisverslag #9 - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Rob Jans - WaarBenJij.nu

Reisverslag #9

Blijf op de hoogte en volg Rob

10 Mei 2015 | Verenigde Staten, Santa Barbara

Om te beginnen wil ik terug gaan naar zaterdag 2 mei. Ik ben in mijn vorige verslag namelijk vergeten een bijzondere mijlpaal aan te duiden. Vorige week zaterdag hadden Laura en ik het al weer drie jaar samen. Drie bijzondere jaren waarin veel gebeurd is dat is ons alleen maar sterker heeft gemaakt. Helaas konden we het dit jaar niet samen vieren, dus ging het via Skype (via webcam). Het was anders, maar ik heb er zeker van genoten. Na een goede twee uur begon voor mij de dag en voor Laura eindigde die. Het blijft toch een raar fenomeen, de tijdzones.

Wat er verder zaterdag is gebeurd is bekend. Zondag hetzelfde verhaal, daarom begint dit verslag op de maandag, 4 mei. Dodenherdenking. Bijna ieder jaar, tegen acht uur s'avonds, op deze dag, vond ik mezelf terug voor de televisie. Samen met het gezin. De twee minuten stilte zetten je dan toch aan het denken. Vrijheid is niet iets dat vanzelfsprekend is, als je ziet wat er nog steeds mogelijk is in de wereld. Denk aan Noord-Korea, denk aan IS, Boko Haram. Mensen die dagelijks kilometers af moeten leggen om hun onderdrukkers voor te blijven, die moeten schuilen en met één oog open moeten slapen omdat je nooit weet of je veilig bent. Het is nog steeds mogelijk in de hedendaagse wereld helaas. Gelukkig hebben wij in Nederland niet van die praktijken en daar mogen we een hele hoop mensen heel dankbaar voor zijn. Dat is wat we gedenken op 4 mei. Ook al brokkelt de vooroorlogse generatie langzaam af, dit is een dag die we in stand moeten houden. Het wordt hier natuurlijk niet herdacht, om 11.00 lokale tijd heb ik wel even alles uit gezet en nagedacht, het blijft toch iets belangrijks.

Van herdenking maak ik de omslag naar vreugde. 5 mei, voor veel mensen een feestdag waarop het rood, wit, blauw en oranje overal te zien is. Van Oudhollandse spellen tot bevrijdingsfestivals, vrijheid moet gevierd worden. 5 mei in Californië betekent "Cinco de Mayo", letterlijk van uit het Spaans vertaald; 5 mei. Hoewel het een Mexicaanse feestdag is wordt hij ook gevierd in deze regio van Amerika. Veel mensen denken dat dit de Mexicaanse Onafhankelijkheidsdag is, waaronder ik. Maar wat onderzoek leert mij dat 5 mei 1862 de dag is waarop het Mexicaanse leger de veldslag om Puebla won van de Fransen. Met als gevolg dat in downtown Santa Barbara er een hoop parades in typisch Mexicaanse stijl, lange rode jurken, sombreros en grote slangenleer laarzen te zien waren. Taco's, burritos en andere Mexicaanse delicatessen werden overal voor de helft van de prijs verkocht. Zo heb ik toch nog een beetje feest kunnen vieren!

Donderdag, voor de voetbalfans onder ons, de eerste halve finale tussen Bayern Munchen en Barcelona. Deze heb ik samen met een paar klasgenoten in een lokale bar bekeken. 11.45 lokale tijd, toch wel apart eigenlijk. In de bar waren voornamelijk Europeanen te vinden en het leek er op dat de meesten het beste voor hadden met Barcelona. Het heeft erg lang geduurd voordat het eerste doelpunt viel maar er was een hoop gejuich, hoewel Amerika niet echt een voetballand is was de stemming er niet minder om. Na een leuk en goede wedstrijd was het dan toch echt tijd voor school, helaas.

Donderdag, vrijdag en zaterdag heb ik me vooral bezig gehouden met de sportschool en het bijwerken van huiswerk. De groep Duitsers waar ik mee gekomen ben hebben tripjes gepland naar San Diego en Las Vegas. Ik heb mijn financiën bekeken en met San Francisco en Yosemite National Park in het vooruitzicht heb ik besloten niet mee te gaan. San Diego stond sowieso niet erg hoog op mijn lijstje van de plekken die ik gezien moet hebben en in Las Vegas ben ik recent nog geweest. Al met al is het een erg rustig weekendje geweest. Ik had nog graag even op het strand gelegen dit weekend maar dat is er helaas niet van gekomen, het weer zit deze week niet bepaald mee, het schommelt rond de 20 graden en we hebben weer wat druppels gehad hier en daar. Hoewel, in het vooruitzicht 25 graden, maar dat volgende week!

Mam, oma Toos en oma Ida en alle andere moeders; een fijne Moederdag toegewenst, maak er een mooie dag van vandaag! Aan alle andere familieleden en bekenden; ik mis jullie enorm, ik heb zaterdag eens door de klapper gebladerd en het fotoboekje eens bekeken. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin maar ik ben blij als ik jullie allemaal weer zie eind Augustus.

  • 10 Mei 2015 - 19:49

    Loes:

    Ha Rob,
    Zodra je verslag op de site staat, ga ik hem lezen, geweldig dat je het goed naar je zin hebt,
    wij missen je ook, ben ook blij als ik je weer zie eind augustus.
    Dikke knuffel en tot weer eens. gr. Loes

  • 10 Mei 2015 - 20:04

    Opa En Oma Heijen.:

    Hallo Rob , leuk dat je de dodenherdenking en de vieringen van onze bevrijding serieus neemt. Veel jongeren hebben er niet zo veel aandacht voor . Maar voor ons en onze landgenoten is het een stuk gevoeliger. Proficiat met jullie 3 jarige vriendschap. Laura zal jouw ongetwijfeld ook missen, maar de tijd gaat best wel vlug......toch. Vandaag Moederdag gevierd met de hele club en dat was ook weer leuk.Nu jij er niet was heeft Oma met Thijske een balletje getrapt.Vanmorgen bracht de slagwerkgroep ons een serenade en een rijkelijk gevulde tas met Moederdag ontbijt.Ik las in de krant dat jullie een watertekort hebben , hier is genoeg gevallen maar komende wek wordt het mooi met morgen 27 graden. Op de platte kar waren ook Sten en Teun van de Partij.
    Rob vanuit Heijen weer heel veel groeten voor jouw , succes met de studie en geniet ook van de mooie omgeving waar je nu tijdelijk woont.


    Opa en Oma Heijen.

  • 10 Mei 2015 - 20:54

    Patty:

    Wederom een leuk verslag Rob. Ook wij hebben de 4 mei herdacht met de jongens. Elk jaar weer iets om bij stil te staan. Nog effe volhouden en dan zien we je weer
    gr Patrick&Maartje

  • 12 Mei 2015 - 21:03

    Peter Jans:

    hoi rob

    ik zie wel dat je het erg druk en leuk hebt daar
    toch heel lief dat je even aan alle moeders denkt
    en natuurlijk ook leuk of niet leuk dat je ons toch ook nog mist
    heel veel plezier nog en natuurlijk je best blijven doen waarvoor je daar bent
    wij vinden het natuurlijk ook leuk als jij straks weer terug bent

    groetjes peter bert en gijs

  • 16 Mei 2015 - 12:58

    Ida En Toon Engels-Steeghs:

    Hallo Rob
    Wij hebben met veel belangstelling jouw verslag gelezen.Hoe je over de toestand in de wereld schrijft maakt echt indruk op ons.Dat je ook nog eens de foto's hebt bekeken doet ons goed. wij wachten met spanning op je volgende verslag.De allerbeste wensen van Oma Ida en Opa Toon.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Actief sinds 03 Maart 2015
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 8725

Voorgaande reizen:

08 Maart 2015 - 23 Augustus 2015

Minor Santa Barbara, California

Landen bezocht: